Lezárult a Magyar Kupa-döntő vizsgálata

2023.02.08. 22:20 |

Gebei Péternek, a Játékvezetői Testület vezetőjének szakvéleményét, véleménynyilvánítását közöljük.

A Magyar Kupa döntőjén és azt követően a mérkőzés játékvezetéséről általános véleménynyilvánítás történt a magyar jégkorong különböző területein, amelynek kiváltó oka az volt, hogy Hári János, a Hydro Fehérvár AV19 játékosa élő tv-adásban szokatlan hangnemben bírálta Soós Dániel játékvezetőt.

Mint azt a nagy vihart kavart események után a játékvezetői testület vezetőjeként jeleztem, megvizsgáltuk és ennek keretében külföldi szakértőnek is továbbítottuk az ügyet véleményezésre. A jelentés megérkezett, így az esettel kapcsolatos vizsgálatot le tudjuk zárni. 

Hivatalosan Greg Kimmerlyt (IIHF Mentor Coach, IIHF Officiating Coach) kértem fel a mérkőzés értékelésére. Kimmerly úr 1996 és 2016 között 20 szezonon keresztül dolgozott vezetőbíróként az NHL-ben, több mint 1100 mérkőzésen működött közre, visszavonulását követően a brit szövetségnél vezette a játékvezetők szakmai munkáját, jelenleg a nemzetközi szövetségnél a bírók egyik szakmai vezetője. 

"A játékvezetők nagyon jól tartották kézben a mérkőzést. Már az elejétől kezdve nyilvánvaló volt, hogy csak olyan büntetéseket fognak kiszabni, amelyek hatással vannak a játékszituációra. Mind a négy játékvezető felismerte a mérkőzés fontosságát és a vele járó nyomást. A döntések következetesek voltak, és egyik csapat sem jutott tisztességtelen előnyhöz a kiállítások által"  – mondta a Magyar Kupa-döntőről az egykori NHL-es játékvezető.

Itt látható Greg Kimmerly videókkal, kommentekkel alátámasztott szakmai értékelése a játékvezetésről.

 

Mint az MJSZ JT vezetője, a mérkőzést rajtam kívül szintén alaposan kielemző magyar és nemzetközi kollégáim értékelésével összhangban, megállapítom, hogy a Magyar Kupa döntőjén dolgozó játékvezetői négyes munkája szakmailag megfelelő volt, konzekvensen dolgozták végig a mérkőzést, egy olyan találkozón, amelyen magas kiállítási szintet húztak meg. 

Fontos megjegyeznem, hogy a mérkőzésen közreműködő ellenőr munkáját nem szoktuk felülértékelni, hiszen az ellenőr minden tudása megvan ahhoz, hogy kellően szigorú szakmai ellenőri jelentést adjon. Ennek ellenére előfordul, hogy egy-egy találkozót kiküldünk ellenőrzésre valamely neves külföldi szakembernek. Ahogy ez fordítva is előfordul, minket is sokszor felkérnek semleges félként véleményformálásra, gólbíráskodásra, fegyelmi esetek elbírálására. Ez egy jól bevált rendszer az országok, ligák között, amely elősegíti, hogy a semlegességét, a hitelességét mindig minden körülmény között megőrizze a helyi játékvezetés és annak megítélése. 

Bármilyen sportágról is beszélünk, a játékvezetésről mindenkinek megvan a véleménye. Kiváltképpen így van ez a világ leggyorsabb sportágában, amely ráadásul kontakt sportág is egyben, nálunk is előszeretettel minősítik a zebrák munkáját a játékosok, az edzők és a klubvezetők. 

Természetesen a leghangosabban a nézők. És ez rendben is van így. Ezért is a profi sport legfontosabb szereplői a szurkolók. Ők adják a pluszt, ami kell ahhoz, hogy az emóció, az energia és a profizmus egyszerre legyen egy helyen jelen: a pályán. Ne feledjük azonban, hogy a rajongók mindig az érzéseik, az érzelmeik alapján döntenek, a játékvezetésnek viszont mindig tényeken kell alapulnia. 

A sportszakma már egészen más terület. A sportvezetőktől elvárható a profizmus, a tényeken alapuló megfogalmazások, a konkrétumok felsorolása, azok indoklása, érvek-ellenérvek hangoztatása, a felvetéseken alapuló szakmai viták kialakítása. És az is, ha a mérkőzés hevében, az események hatása alatt szurkolói attitűdöt öltenek is – teljesen elfogadható, emberi módon –, a lefújást követően, vagy a mérkőzés másnapján már képesek legyenek objektív, de legalább szakmai szemmel látni az eseményeket. Ugyanis amennyiben ezek a gondolatok keverednek a szurkolói gondolatokkal, az sajnos a legtöbb esetben az adott szakember érzelmeit elviszi negatív irányba, és újra az érzelmi alapú döntések kerülnek a felszínre.

Általánosan és a konkrét mérkőzéssel kapcsolatban is fontos megjegyeznem, hogy hibátlan játékvezetés nem volt, nincs – és nem is lesz. A játékvezetők, az ellenőrök, a képzők közös feladata, hogy a hibák számát folyamatosan csökkentsék a lehető legalacsonyabb szintre, és ennek érdekében dolgozzanak. 

Jelenleg az a munkarendünk, hogy minden fontos, nagy érdeklődést kiváltó mérkőzésre rendelünk ki hivatalos játékvezető-ellenőrt. Az ellenőri véleménynyilvánítást a játékvezetők rögtön a mérkőzés után az öltözőben megkapják, a hivatalos jelentést a legtöbb esetben másnap délelőtt, de legkésőbb 24 órán belül. Az ellenőri jelentések minden esetben szöveges és videós elemzésekből állnak. A jelentéseket a hivatalos játékvezetői oldal elmenti a játékvezetők neve mellé, az bármikor elővehető, olvasható, ennek következtében a játékvezető fejlődése, egyenletes színvonalú munkája, esetleges visszaesése észrevehető. 

A jelentések alapján meghozhatók azok a döntések, amelyek a játékvezetőre nézve a legjobbak – legyen ez fejlesztésre vonatkozó, motivációra szoruló, szakmai hibákra figyelmet irányító. Biztosíthatok mindenkit arról, hogy szükség esetén a játékvezetők munkája, magatartása alapján is szankciókat, büntetéseket alkalmazunk. Ezek azonban nem publikusak, ahogy a játékosokkal szembeni edzői intézkedések is az öltözőben maradnak. 

Szeretném egyértelműsíteni, hogy a játékvezetők örülnek annak, amikor a szurkolók elégedettek a munkájukkal, de az eddig leírtakból következően a játékvezető munkájának megítélése nem a szurkolói visszajelzéseken alapul. Nyilvánvalóan nem várhatjuk el, hogy a szurkolói közösségek hangos hurrá felkiáltással éljenezzenek, amikor meglátnak egy magyar vagy egy ICEHL-játékvezetőt a jégen. 

A magyar játékvezetők elismerése a nemzetközi porondon és a világbajnokságokon közreműködő idegen ellenőrök tollából történik meg, hosszú évek óta folyamatosan. 

Jó néhány évvel ezelőtt hosszú távú munkába kezdtünk, és mint az minden szereplő számára egyértelműen látható, igen sok új játékvezetőt vontunk be a rendszerbe. Nem állítom, hogy akár a programunk, akár a játékvezetésünk színvonala tökéletes lenne, de magas szinten foglalkozunk mindkettő fejlesztésével, és a jövőre nézve is nagyon komoly motivációnk van a fejlődésre. A szakmai visszajelzések azt mutatják, hogy jó irányba tartunk. Annak ellenére, hogy természetesen előfordulnak vitatott mérkőzések, amelyek után néhányan ezt nem így gondolják. 

A jégkorong nemzetközi szövetségének több mint 80 tagországa van. A magyarországi képzési és ellenőri rendszer „A” minősítést kapott a legutóbbi értékeléskor. Ez azt jelenti, hogy a játékvezetők felkészítési és ellenőrzési rendszerét tekintve a világ top 8 országához tartozunk. Ez alapján ki merem jelenteni, hogy a magyar játékvezetés színvonala nem akadálya a jégkorongsport hazai fejlődésének, sőt! 

A Magyar Kupa-döntővel kapcsolatban kiemelt figyelmet követelő nyilatkozatban a név szerint is említett Soós Dániel játékvezető is elmondta, miként látja a történteket:

„Életem része a játékvezetés. Számomra sokat jelent ez a sportág, rengeteget adott és ad minden nap. Fiatalon sikerült bekerülnöm az akkor még EBEL-nek hívott osztrák bázisú nemzetközi ligába. Sok játékossal dolgozom együtt most már több mint 10 éve, legyenek ők bármilyen származásúak. A ligában rengeteg játékos megfordul a különböző csapatokban, szezon elején sokszor köszöntjük egymást egy másik csapat színében, mint amilyenben az előző szezont befejezték. Mi, mint játékvezetők, ezt nem tudjuk elmondani magunkról. Mint említettem, immáron több mint 10 éve ugyanabban a csapatban dolgozom. Számomra ez visszaigazolása annak, hogy a munkám szakmailag rendben van, hiszen ez idő alatt sok játékvezető-főnököm volt, és bizonyítanom kellett mindegyiknek, hogy a következő szezonra is meghívást kapjak. Ugyanez igaz az IIHF-re is. 

A kritika a játékvezetés része, ezt mindenki tudja, aki ebben a szakmában tevékenykedik. Játékvezetőként nemcsak a játék menetével kapcsolatban kell gyorsan helyes döntéseket hozni, hanem az olykor felfokozott érzelmi állapotban lévő sportolókkal való verbális és nonverbális kommunikációt illetően is. A „game management” része a „people management” is, amelynek elválaszthatatlan része a megfelelő testbeszéd a mérkőzéseken. A gesztusok és a testtartás nagy hatással lehet a játékosokra, az edzőkre és a nézőkre, és sajnálom, ha valaki úgy látta, hogy a testbeszédem nem volt professzionális. Minden egyes mérkőzés tanulságokkal szolgál a játékosok és a játékvezetők számára is. Elkötelezett vagyok a fejlődést illetően a játékvezetés minden területén, és azon leszek, hogy minden döntésemet világosan és hatékonyan, az elvárásoknak és a szintnek megfelelően kommunikáljam a jövőben is!” 

Végül pedig egy idézet Szabó Bence legendás olimpiai bajnokunktól: „Szenvedély nélkül semmilyen sportot nem lehet művelni.”

Gyerehokizni

Válogatott termékek

Erste Liga TV